mandag den 17. februar 2014

Retro Villa i nye lokaler..... & en lille sjov historie....


I hele min bloggertid har jeg altid haft en stor kærlighed for butikken Retro Villa. Mette Helena har også været forbi og fotografere vores hus et par gange, så et nært bekendskab er det efterhånden blevet til....

Derfor finder jeg det også helt naturligt, at jeg nu vil skrive et lille indlæg om butikken, både fordi de er flyttet i smukke nye lokaler, og fordi jeg gerne vil formidle hvordan Retro Villa egentlig blev til, den historie tror jeg nemlig ikke der er ret mange der kender.

Herunder er historien med Mette Helenas egne ord, en rigtig sød historie synes jeg.

"På mine ferier har jeg for vane at shoppe en rulle retro tapet med hjem som souvenir, hvis jeg er så heldig at finde noget smukt. Da jeg i 2009 skulle til England med en ven, havde jeg hjemmefra googlet retro tapeter og opdaget en lille butik langt uden for London med 30 forskellige tapeter på hjemmesiden. Jeg brugte en halv dag på at rejse med tog ud til et indisk kvarter, hvor butikken viste sig at være en håbløs isenkræmmer, som solgte grimme toiletter, støvsugere - og et fantastisk lilla vintage tapet, jeg bare måtte eje!
 
 

Et skatkammer af retro tapeter
Da jeg kom ind i butikken for at se nærmere på det lilla tapet, spurgte ekspedienten mig, om ikke jeg lige ville bladre hele udvalget igennem og smækkede så 7 kæmpe store tunge tapetbøger op på disken med tusindvis af vintage tapeter. Aldrig har jeg oplevet noget lignende. I kælderen under butikken var der et skatkammer fyldt med gamle originale retro tapeter i de smukkeste farver og fedeste mønstre - i super stand. Inden jeg forlod butikken igen, havde jeg købt 60 ruller tapet, som blev sendt hjem til Danmark.

 

Skandinaviens største udvalg af retro tapet
Selvom jeg gik derhjemme og rørte ved mine 60 ruller tapet og ejede mere tapet, end jeg nogensinde kunne få brugt i min 50m2 lejlighed, kunne jeg ikke få de andre skønne tapeter ud af hovedet, som jeg havde oplevet i kælderen hos den indiske isenkræmmer. Alt det tapet kunne da ikke bare ligge i den kælder til ingen verdens nytte. Og så tog jeg en vild beslutning.

Jeg må redde det! 
Jeg rejste derfor tilbage til England og købte resten. Tusindvis af ruller tapet. Isenkræmmeren var rystet. I de sidste 40-50 år var det ikke lykkedes ham at sælge én eneste rulle, og han forstod ikke, hvad jeg ville med alt det gamle tapet. Lidt chokeret og nervøs var jeg da også selv, for hvad skulle der ske med det? Men det føltes så rigtigt at have reddet det. Tilbage i Danmark startede jeg ud med at sælge det i Butik Liebe i én måned og forhandlede det herefter på Retrovilla.dk. Efterspørgslen var så stor, at jeg i oktober 2010 åbnede en fysisk butik midt i København - Retro Villa, der i dag har Skandinaviens største udvalg af originale retro tapeter."


Mette Helena Rasmussen, Indehaver af Retro Villa.

Og nu er Retro Villa simpelthen flyttet i nye og endnu større lokaler på hjørnet af Strædet og Naboløs i indre by.

Bestemt et besøg værd.






Desværre havde jeg ikke selv mulighed for at være der på åbningsdagen, men jeg har fået lov at vise et par billeder fra butikken lige inden åbning. Der er simpelthen blevet SÅ fint.... Og jeg glæder mig til næste gang turen går til København.

Heldigvis findes Retro Villa jo også på nettet, og der kommer jeg heldigvis ofte forbi. 
Merle har netop fået fin ny tapet på hendes side af værelset, en rigtig tøsetapet. Poppy hedder den, og hvis du også er forelsket i den, så findes den lige HER.

Merle er bare så glad for det, og helt ærlig, det kan jeg faktisk godt forstå..... 




3 kommentarer:

  1. Fedt indlæg!! Sikke da en skøn historie, den kendte jeg ikke. Jeg har selv handlet(og handler der stadig) på retrovilka.dk. Har aldrig besøgt den fysiske butik. Har set Mette Hellena i flere forskellige bolig udsendelser samt boligreportager i diverse magasiner. Og må sige hun forstår at tryllebinde mig til skærmen. Hun har masser af skønne ideer, som hun på smukkeste vis, formår at føre ud i livet, med en skøn finish!!!

    Louise Siri

    SvarSlet
  2. Så hyggelig å høre historien om hvordan det hele startet :)

    SvarSlet
  3. Rigtig god og dejlig historie, der kan man virkelig se hvad det kan føre til, hvis man følger sit hjerte og tapet:0)
    VH Louise

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...